Ο Απρίλιος, ή Απρίλης,
είναι ο τέταρτος μήνας του έτους κατά το Ιουλιανό και το Γρηγοριανό
Hμερολόγιο.
Η λέξη Απρίλιος ετοιμολογείται
από το λατινικό Aprillis, από το ρήμα aperire, που σημαίνει «ανοίγω».
Είναι ο μήνας κατά τον οποίο ο καιρός «ανοίγει» και έρχεται η Άνοιξη, όπως
σημειώνεται στο Μέγα Συναξαριστή.
Ο Απρίλιος μέχρι την εποχή
του Ρωμαίου Αυτοκράτορα Ιουλίου Καίσαρα περιελάμβανε 29
ημέρες και από τότε 30. Το 65
μ. Χ. ο Νέρων προσπάθησε, χωρίς επιτυχία, να
μετονομάσει τον Απρίλιο σε Νερώνιο (Neronius) σε ανάμνηση της σωτηρίας του μετά
από μια αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του στην οποία συμμετείχε και ο
δάσκαλός του Σενέκας, που τελικά αυτοκτόνησε για να αποφύγει τον εξευτελισμό.
Ο ελληνικός λαός αποκαλεί
τον μήνα αυτόν και με τα ονόματα Απρίλης, Απρίλες, και Λαμπριάτης από
την συμπτωματικά μεγάλη θρησκευτική εορτή που τελείται συνήθως το μήνα αυτό.
Ο
Απρίλιος και ο Μάιος θεωρούνται οι μήνες των λουλουδιών εξ ου και η
ονομασία Απριλομάης : "Ο Απρίλης με τα λούλουδα κι ο Μάης με τα ρόδα".
Χάρη στην ανοιξιάτικη
σύνδεσή του ο Απρίλης τραγουδήθηκε ιδιαίτερα από τους ποιητές αλλά κι
από τον λαό μας.
«Έστησ’ ο Έρωτας χορό με
τον ξανθό Απρίλη» και «Ο Απρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε».
Η ενασχόληση, επίσης, του
λαού μας με την γεωργία μας έχει κληροδοτήσει και πολλές παροιμίες.
Για τις απριλιάτικες βροχές,
για παράδειγμα, λέγεται το εξής: «Αν κάνει ο Μάρτης δυο νερά κι ο Απρίλης
άλλο ένα, χαρά σε κείνο το ζευγά που ‘χει πολλά σπαρμένα».
Σ’ άλλες πάλι περιοχές ο
Απρίλης αποκαλείται και «Γρίλλης» (γκρινιάρης) επειδή στον μήνα αυτόν
τελείωναν τα αποθέματα της προηγούμενης συγκομιδής και δημιουργούνταν
οικογενειακές γκρίνιες.
Αποκαλείται και τιναχτοκοφινίτης επειδή
τινάζουν τα κοφίνια για να τα καθαρίσουν.
Αναφέρεται και ως Αϊ-γεωργίτης λόγω
της εορτής του Αγίου Γεωργίου στις 23 του μήνα, η οποία γιορτάζεται
με διάφορους αθλητικούς και ιππικούς αγώνες.
Οι κτηνοτρόφοι, και οι Σαρακατσάνοι,
θεωρούν τον Άγιο Γεώργιο προστάτη τους, ενώ στις παραδόσεις, τα παραμύθια και
τα τραγούδια συνδέεται με τον αρχαίο μύθο του Περσέα και
της Ανδρομέδας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου